Munka jellegű tevékenységek óvodában
1. Személyiségfejlődés eszköze
- munka céljának megértése, átélése segíti a sikeres munkára való beállítottság és felelősségérzés kialakulását
- játék közbeni manipuláció segíti a munkafogások kialakulását
- segíti a feladattudat, kötelességvállalás kialakulását
- fejleszti a gondolkodási tevékenységet - problémahelyzetek, szellemi aktivitás, figyelem, találékonyság, ötlet
- növeli, fejleszti az állóképességet
- kerti munka segíti a természetben bekövetkező változások észlelését, ok-okozati összefüggés meglátását
- fejleszti a más, saját munkájának megbecsülését
2. Naposi munka
Középső csoportban van bevezetve. A gyerekek étkezési és önkiszolgálási munkája készíti elő. Lényege, hogy a csoport érdekében végezzen tevékenységet a napos. A csoport szükségletei határozzák meg. Feltétele, hogy a gyermekek rendelkezzenek az elvégzéséhez szükséges készségekkel. Fontos, hogy a megbízatás miatt ne veszítsenek a játékidejükből. Ha a munkát játékos módon szervezzük és irányítjuk élvezni fogják. Ez nevelési lehetőség, például szépen, ízlésesen terített asztal, esztétikai érzést fejleszti. Megszervezésnél a gyerekek pontosan ismerjék feladataikat. A naposi munka értékelésénél figyeljünk oda, hogy illeszkedjen az óvodai élet menetrendjébe. Ki kell emelni a fejlődés mozzanatait! Törekedni kell, hogy egyre önállóban oldják meg feladataikat és szervezzék meg egymás között a munkamegosztást. Ez mellett van, amit alkalomszerűen végeznek munkát. Ez is tervezhető (teremrendezés), a másik esetleges (alkalmi megbízások).
3. Dajka feladatai
Segíteni a napost. Étkezés előtt előkészíteni neki az asztalterítőt, csíptetőket, szalvétatartót, kancsót stb. Segíteni a teremrendezést, irányítani a gyereket. Lényeg a támogatás, de hagyjuk kibontakozni.
4. Önkiszolgálás
Minden további rendszeres munkavégzés alapja. Kiscsoportba kezdjük. Az óvodás gyermek törekvése az önállósodási vágy, egyedül szeretne mosakodni, öltözni, cipőt bekötni. Erre építhetünk testápolással, öltözködéssel és a környezet rendjével kapcsolatos önkiszolgáló munkák jelennek meg elsősorban. Ez öröm a gyerekeknek.Fontos az egyes követelmény minták rugalmas felfogása és a gyerekkel szemben alkalmazott egyéni bánásmód. Kiscsoportban elsősorban meg kell tanítani a gyermeknek a különböző használati tárgyak alkalmazására, az egyes műveletek lépéseire és azok célszerű sorrendjére (kézmosás, fogmosás, mosdó, kézmosás, ruha hajtogatás fekvésnél). Ki kell alakítani, hogy mindenki a saját holmiját használja (fésű, fogkefe). Egyéni próbálkozásait segítve kell fejleszteni készségeit (gombolás) és az öltözködési szokásait. Az önkiszolgálás szerves része a tányérok, evőeszközök önálló elővétele, asztalra helyezése, használata, leszedése, elrakása. Későbbi naposi munka alapja. Középső, nagycsoportban a munka személyes holmijainak kezelésével bővül. A cél az, hogy a gyerek természetes szükségletévé váljon, hogy ellássa magát.
5. Munkalehetőségek az óvoda udvarán, évszakokhoz kapcsolódó feladatok
- növényültetés, veteményezés
- gyomlálás
- zöldség nevelés
- locsolás
- seprés
- falevelek gyűjtése
- betakarítás
Tavasszal veteményezünk. Nyáron mindennap öntözünk. Gyomlálást tél kivételével folyamat végezzük. Metszést, ágszedést ősszel-tavasszal szoktak, de rügyfakadás előtt. Betakarítást nyáron, ősszel a gyerekekkel végezzük. Söprést egész évben, havat lapátolunk. Óvodánként változó mit engedélyeznek a gyerekeknek besegítés címen (veszélyes, nehéz munkát nem értelemszerűen). Másik tételben ezt tovább boncolgatom!
6. Eszközök és balesetvédelem
Kerti munka végzésekor a szerszámokat nem szabad a földön, gyerekek közelében hagyni. Permetezést megfelelő szerrel, védőeszközzel, akkor történhet, ha nincs gyerek az óvodában (kertész végzi jellemzően). Az intézmény udvarán bármilyen balesetveszélyt jelentő rongálást az intézményvezetőnek jelenteni kell! Ha szükséges bekerítéssel kell védelmet biztosítani. Baleset esetén az elsősegélynyújtás szabályai szerint szükséges eljárni!
0 Megjegyzések