Társas kapcsolatok az óvodában
1. Társ iránti igény
Az óvodába kerülő gyermek már rendelkezik társ iránti igénnyel. Amíg eddig elsősorban a felnőttek társaságát, a velük való kontaktust igényelte, a 3 éves gyermek már fokozatosabban vágyik hasonló korú társai közé. Ő maga is aktív a kapcsolatfelvételben. Játékba még nem a társsal való közös tevékenység öröméért kezd, hanem a tárgy, eszköz vonzza csupán. Már az óvodás kicsik is választanak barátot.
2. Egyirányú modellkövetés
A gyermek utánzási vágya óvodáskorban igen nagy. Már nem a felnőtt cselekvése az egyetlen viselkedési minta, hanem a gyermektársaké is. Az utánzás lehet kölcsönös és egyirányú. Utóbbit modellkövetésnek nevezzük.
Egyirányú: Modellkövetésnél az utánzás egyirányúvá válik. Akkor találkozunk e formával, amikor az egyik gyerek jóval tapasztaltabb, mint a másik. Így az idősebb gyermek viselkedése lesz a minta.
3. Kölcsönös
Kölcsönös utánzás azonos korú és fejlettségű gyermekek között jön létre. Az egyik tesz valamit, a másik utána csinálja. Az utánzás kölcsönös. Megnyilvánulásaikban egymást tükrözik.
4. A barátválasztás
Már a kiscsoportos gyerekek között is megfigyelhetőek a barátkozások.
A kezdeti barátkozásokat jellemzi: A párkapcsolat két gyermek együtt sétálgatása, beszélgetése, együttes játéka.
Barátkozásaikban nem kitartóak, egyik percben az egyik, a másik percben a másik kiscsoportos barátja. A barátválasztást befolyásolják pillanatnyi érzelmei, az adott helyzet pl. azt nevezi barátjának, akivel éppen játszik.
A barátválasztás motívuma elsősorban külsődleges, rendszerint lényegtelen jegy, mint azért a barátom, mert virágos a szoknyája. A nagycsoportos gyereknél a fejlődés mutatja, hogy a kapcsolatok tartósabbakká válnak, kölcsönösek valamint a külső jegyek után megjelenik a jellem fontossága. Például, azért ő a barátom, mert segít nekem.
3-4 éves korban egy közös kapcsolat révén, mondjuk szomszédok, ugyanaz a játékuk , valami közös. Óvodáskorban még nem az érzelmek dominálnak, hanem a cél. Azért játszik vele, mert jó.
0 Megjegyzések