Dajka-Személyiségfejlődés sajátosságai

Személyiségfejlődés sajátosságai



1. Gyermek testi fejlődése

A gyerek életének egy új szakaszába ér óvodáskorban. A testi fejlődés eredménye az első alakváltozás. Amíg a kiscsoportost a kisgyermeki testforma, addig az iskolába lépőt a felnőttre emlékeztető, arányosabb alkat jellemzi. A testi fejlődést jellemzi még, hogy a végtagok a törzshöz képest hosszabbak lesznek, izmaik és ízületeik erőteljesebben kirajzolódnak, a törzs henger alakú formája megszűnik.

Óvodáskorban az évenkénti hossznövekedés átlaga 4-5 cm, súlygyarapodása 1,5-2 kiló. A csontosodás jelentős mértékű. Az izomzat a testsúly 20-30%-a. Az óvodás izomzata fáradékony, azonban a dús vérellátás következtében a regenerálódás gyors. Ezért terhelés közben gyakran kell kisebb szüneteket beiktatni.

2. Mozgásfejlődés

Járása biztonságossá válik, a futás jól megkülönböztethető a járástól. Amíg a kiscsoportosnál a kettő alig vagy egyáltalán nem különböztethető meg, addig a nagycsoportos már felgyorsuló és egyenletes futásra is képes. A játszó óvodás guggol, csúszik, kúszik, mászik, hajol, manipulál.

A mozgáskoordináció fejlődését tényezők befolyásolják:

  • a gyermek mozgása tapasztalatainak jellege és mennyisége
  • a felnőttek mintái
  • mozgásképzetek kialakulása
  • idegfiziológiai érettség
A finommozgás -koordináció fejlődésében meghatározó szerepe van a kézfej apróbb csontjai csontosodásának, mely az óvodáskor folyamán megy végbe. Képessé válik pl. varrni, vágni..

A nagycsoportosok képesek 3-4 km-tert legyalogolni, kerékpározni vagy úszni. Mozgásfejlődésüknek, mozgástanulásuknak jellemzője, hogy utánzáson alapszik. A felnőtt mozgásmintáit követi.

Óvodáskor végére kialakulnak a tudatos, célirányos, akarati mozgások.


0 Megjegyzések