Közgazdaságtan - Piac
Második tételem a piac volt. Röviden, vázlatolva most ezt olvashatjátok ma.
1. A piac
Lehet egy hely, például vásárcsarnok, ahol a zöldség-gyümölcs adásvétele történik, de piacnak nevezzük a vevők és eladók bármilyen módon kialakult kapcsolatrendszerét. Eladó az a vállalkozás, vállalat vagy személy, aki valamely jószágot kínál fel a társadalomnak. A vevő olyan személy, vállalkozás, vállalat, aki képes és hajlandó megvenni valamely terméket, azaz keresletet mutat, keresletet támaszt az áru iránt.
A piac a kereslet és kínálat találkozásának színtere, a cserekapcsolatok rendszere.
Összetevői, elemei
- kereslet
- kínálat
- ár
- jövedelem
2. A piac fajtái
- szakmai szempontok (adásvétel tárgya szerint: 1. termék piac, 2. termelési tényezők)
- földrajzi (1. világpiac, 2. regionális piac)
- verseny jellege ( 1. tökéletesen versenyző, 2. oligopólium, 3. tiszta monopólium)
Verseny jellege szerinti beosztások
1.
- sok kis eladó és vevő
- könnyű ki és belépés
- árelfogadóak az eladók
2.
- néhány nagy eladó és sok kis vevő
- be és kilépés nehéz
- az árat az eladók együttesen állapítják meg
3.
- egyetlen eladó és sok kis vevő
- be és kilépés korlátozott
- az eladók árkeresők, a legmagasabb profitot eredményező árat keresik
3. Kereslet
1. Egyéni kereslet az az áru és szolgáltatásmennyiség, amit a vevő hajlandó és képes megvalósítani adott árakon.
2. A piaci kereslet az egyéni keresletek összessége, azaz fizetőképes vásárlási szándék.
4. Kínálat
1. Egyéni kínálat az az áru és szolgáltatásmennyiség, amit az eladó hajlandó és képes előállítani.
2. A piaci kínálat az egyéni kínálatok összessége, azaz árualap.
5. Törvények
Kereslet törvénye szerint alacsonyabb árak mellett az emberek többet vesznek valamiből, míg magasabb árak mellett kevesebbet.
Kínálat törvénye szerint magasabb árak mellett az emberek többet hajlandók eladni valamiből, mint alacsonyabb árak mellett. (-meglepő tények-)
0 Megjegyzések