Pánikbetegség, rohamok, történet

Pánikbetegség, rohamok




Elején leírom nem vagyok szakorvos!

A pánikbetegség szorongással járó pszichés zavarok közé tartozik. Pánikrohamot minden 10. ember átél élete során többször, de a pánikbetegség a lakosság 2-4%-át érinti. Nem mindig megállapítható miért alakul ki, de jellemzően itt is valamiféle traumahatás áll a háttérben. A pánikbetegség kezelhető, javítható pszichoterápiával, gyógyszerekkel. Fontos viszont különbséget tenni "egyszeri" roham és tartósan fennálló pánikbetegség közt. Előre ki kell zárni a szervi bajokat!

Pánikrohamok

Szorongásos rosszullét, ami hirtelen tör az emberre, sokszor az okát se értjük.

Tünetek

  • szapora szívverés, szúró fájdalom
  • mellkasi fájdalom
  • izzadás
  • remegés
  • hányinger, hasfájás
  • légszomj
  • hevülés, hidegrázás, pirulás-sápadtság
  • szédülés, ájulásérzet
  • félelem, szorongás (haláltól pl.)
Ezekből a tünetekből többnek létre kell jönnie, hogy biztosan pánikrohamról beszélhessünk. A rohamok hossza változó, de nagyjából 10 percre szokták tenni intenzíven, utána csak eseményeket, reakciónkat szenvedjük tovább. Fokozatosan elmúlik. Sokan keverik komoly szervi megbetegedésekkel az információk hiánya végett, ezért gondoltam írok erről. Ha ilyen tüneteket tapasztalunk viszont mindenképpen első lépés az alapkivizsgálás, utána érdemes szakemberhez fordulni! Ekkor kiderül mi áll a háttérben, én azt mondom ez a jobbik eset...

3 típusa van

  1. kardiális (legelterjedtebb)
  2. hasi
  3. neurológiai

Pánikbetegség

Pánikbetegségről, akkor beszélünk, ha hosszabb távon folyamatosan visszatérő rohamokat tapasztalunk. Az életvitelre ez negatív hat, mivel állandóan attól tartunk mikor tör ránk a rosszullét. A pánikbetegség nem bizonyítottan(?), de örökölhető, genetikában benne lehet a hajlam. 

Kezelés

Említettem kognitív pszichoterápiával, gyógyszeres kezeléssel, sport, relaxáció, bármilyen figyelemelterelés.

Történetem

Nem szeretek különösebben magamról információkat kiadni, de azért olvastok (gondolom) ennyien, mert őszintén, nyíltan felvállalok mindent és segítséget, tanácsokat próbálok nyújtani. Leírok olyan témákat, amiket mások nem mernek, akarnak. Kisebb önmarcangolás után végülis eldöntöttem legyen, megosztom veletek ezt a részt is, ami engem érint, hátha tanultok belőle, egy cipőbe járunk.

Az én sztorim 1 évvel ezelőttre nyúlik vissza. 2017 tavaszán a kutyám hirtelen beteg lett. Addig fajult a baj, hogy életmentő műtétet kellett végrehajtani rajta, jól sikerült a műtét, túlélte szerencsére, de a problémák nem maradtak el. Továbbra folytatódtak az éjjel dokihoz rohanások, sírás, nem alvások, készenlétek.. Aki imádja kis kedvencét ismeri ezt, átérzi. Annyira leterhelődtem, hogy egy nap összeroppantam idegileg teljesen, pedig a kutyám hálaég stabilan kezdett jól lenni. Olyan rosszullét jött rám, hogy a sürgősségin kötöttünk ki, 8 órát feküdtem aznap a földön Szent Imrében. Panaszaim közt volt a heves szívdobogás, kihagyások, hányinger, szédülés és tipikus tünetek, amiket leírtam. 8 óra földi haldoklás után sikeresen befektettek. Okot nem találtak, gyulladásra gyanakodtak. 3 napot voltam bent megfigyelőben. Hazaérve gyógyszert szedtem, amit bent adtak, meg vasat. Nem éreztem jó ideig magam jobban, de a sok pihenés és kutyám egészségessé válása helyretett idővel. Fellélegeztem.
Teltek a hónapok, viszont gyanússá vált, hogy többször elkap ez a rosszullét, csak mázlimra szívkihagyás nélkül, ezért pszichiáterhez mentem. Mondtam erre gyanakszom, de ő más miatt akart kezelni és konkrétan ezt számításba se vette. Leléptem tőle. Kutattam inkább megoldást keresve. Tudtam egyik szülőm is pánikbeteg így hamar összeállt számomra a biztos kép, valljuk be doki papírja nélkül is. Később lett mondva neki újra a panaszom ő erre azt mondta lehet pánikzavar... "Most komoly nyögtem rá és többet nem akarok lemenni hozzád közöltem vele."

Megtanultam magam kezelni és semmi bajom se volt egészen mostanáig. Pontosan megint előjött, ezért írok róla.. Pár hete a szomszéd bácsi (de kedvesen írom azta..) odarúgott a kapunkhoz és megdobálta kővel a kutyám. Kicsit elpattant bennem az ideg és utánarohantam számon kérni, mire ő  neki állt feljebb, miért ugat a kutya, megfenyegetett bántja stb. Képzelhetitek mennyire kiakadtam. Hosszú idő után hála neki előjött a folytonos rosszullét sorozat. Próbálom kezelni és bízok benne helyrejövök, de aggaszt a szívkihagyás, ezért dokihoz mindenképp alapvizsgálatra elmegyek, nehogy más baj legyen a mostani, mert erre a kezelésem nem hat, se gyógyszer szóval para. Ha viszont nem mutat megint szervi bajt ki az orvosi vizsgálat, kezdhetem helyretenni belül a lelkemet ezerrel és sokat relaxálok, pihenek, nem stresszelek feleslegesen, mert ezek segítenek higgyjétek el!

Bízzunk a legjobbakba és kitartást kívánok! :)

0 Megjegyzések