A könyvtolvaj (vélemény)

A könyvtolvaj


Tudom blogmas van, ezért karácsonyi témával kéne készülnöm, de ebbe is benne a karácsony, mégha szomorú verzióban is. Annyira megérintett a film, hogy most frissen kell átadnom magam az írásnak e témában.

Ezelőtt sohasem hallottam erről a filmről és a könyv se akadt a kezembe, így esett meg, hogy vasárnap 2 órára a tévé előtt ragadtam. Ezt a filmet mindenkinek meg kell néznie!

A történet Lieselről szól. Egy fiatal lány, akinek meg kell küzdenie az élettel és halállal.

A film egy vonaton ülve kezdődik. Fent ül Liesel, anyukája és öccse. Az első pár perc drámával indul, mert meghal a kisfiú és el kell temetni a sínek mentén. A temetésről a lány egy könyvet hoz el, amit elejtett a pap/sírásó. Váltás. Lieselt kocsival új családjához viszik, akik mindkettőjükre számítanak, de csak a lány érkezik meg. -Itt kicsit bezavarodtam mi történik körülötte, de hamar rájöttem náci zászlók lengenek, ez okból kényszerül költözni.- Új anyukája merev, apukája kedves, de mindketten a filmben szeretetreméltó emberek. Érkezésekor egy német, szőke fiú barátjává fogadja azonnal. -Egyértelműen II. világháborúban játszódó film, ahol Hitler az úr, szegénység van, elbutított tömeg. Folyik a zsidóüldözés, kommunisták eltiprása. Jól bevezet az akkori világba a film.- Liesel is felveszi ezt a látásmódot, de belül megveti az egész rendszert. Liesel nem tud olvasni, írni, de a címből eredően könyveket szerezz és megtanulja őket. Filmben megjelennek tipikus fiatalkori problémák, például szekáló osztálytárs. Kénytelen alkalmazkodás és lázadás eleme keveredik. Film felénél a család titokban befogad egy zsidó fiút Maxot, aki beteges, de Liesel nagyon megszereti és folyamat életben tartja szeretetével, míg a fiú elhagyja a házat. Pincéket óvóhelyként alakítják ki, utcánként 1 kötelező, így mennie kell. Az ártatlan emberek, pedig ide menekülnek a bombázások elől. -Eleinte én azt hittem ezek próbák, de megértettem hamar, ez a valóság volt, szörnyű!- Érezni a feszültséget és félelmet, fájdalmat. Az idős apját Lieselnek besorozzák, mint a szőke fiú apját is és csak a lány apja tér haza élve később. Jó kondija lévén a szőke fiút is el akarják vinni kiképzésre nyár végén, de a fiú tudja meghalna, így szíve szerint elszökne. Minden ellenére azt éreztem, hogy jól alakulnak már a dolgok Liesel és családja él, szőke fiúval jól elvannak és Max is tuti jól van valahol, de...

Megszólal a halál, narrálja a szereplőket. Szőke fiú és családja álmukban meghal, mint Liesel szülei, "békésen". Kiderül lebombázták őket. Liesel túléli ezt, de mindent és mindenkit elveszít. -Szó szerint bőgni kezdtem ennél a résznél.-

Végül a filmet úgy fejezték be, hogy Max rátalál és 90 éves kora környékén, 3 gyereke, férje mellett érte a halál Lieselt. Végtére felnőtt és rendes élete lett, de iszonyú fájdalmas, szörnyű dolgokat élt meg. -Film végénél ki kellett mennem levegőzni. Magam elé bámultam csak 10 percet, aztán papírt, tollat ragadtam, hogy én is írni kezdjek. Sajnos a mostani világ se különbözik, javult a múlthoz képest. Évszázadról-évszázadra megfigyelhetőek bizonyos helyzetek. A nácizmushoz, Hitler korszakhoz a egyeduralom, fajgyülőlet, emberirtás és sok más köthető. A rohadt hatalomra vágyás és a pénz irányítja ezeknek az embereknek az elméjét. Elnyomják a népüket, lebutítják őket, majd rabszolgákká válnak uruk kedvére. Éheznek, betegeskednek, de mint a filmben éljen ez az élet. Félni akkor is könnyebb volt, mint lépni ellene. A filmre visszatérve Hitler miatt rengeteg szegény, ártatlan ember vesztette életét, sokan menekültek és napról-napra éltek. Nem hiszem ezt bárki újraélné. Egyénként az egyeduralkodók nem tudom mit hisznek, hogy ők halhatatlanok vagy mik, mert a halál mindegyikükért eljön, a nép képes megdönteni a hatalmukat, szóval kíváncsi leszek, lesz e valaha olyan vezető, aki tényleg mindenki javáért, boldogságáért tenni fog. (sose lesz mindenki elégedett tény, de úgy nagyjából élhető országot biztosít, értitek) Én csak azért írok erről most, mert nem szeretnék átélni ilyen szörnyűségeket, mint elődeinknek kellett, viszont hagyni sem fogom magam tönkretenni mások miatt...

Ezzel a mondattal le is zárnám a gondolatokat. A könyvet később szeretném elolvasni, szóval lehet még róla később írás. Itt a film és előzetes:

Link: Link



0 Megjegyzések